דלג לתוכן הראשי
VisaExpress
מסעדה אירופית

מדריך

נימוסי אירופה לישראלי, מאמר אישי על איך לא להעליב

Photo: VisaExpress Editorial

דל

דנה לוי

Travel Editor

·5 דק׳ קריאה

אנחנו חמים, ישירים, בקול רם. הם שקטים, מנומסים, סבלניים. מאמר על איך לטייל באירופה בלי להעליב, ולמה אנחנו מעליבים בלי לדעת. פרק על כל מדינה.

אני אומר את זה עם אהבה: אנחנו, הישראלים, לפעמים מעליבים בלי לדעת. לא בכוונה. רק שונה. ואיך לא להעליב הוא לפעמים כל מה שצריך כדי שהטיול יהיה מצוין.

הסיפור הראשון שלי הוא במלון בפריז ב-2018. הייתי בן 28, פעם ראשונה בפריז עם חבר. ירדנו לארוחת בוקר במלון, ישבנו בשולחן ליד שלוש זוגות צרפתיים שעוד אכלו את הקרואסון שלהם. דיברנו עברית, בקול רגיל, לא צעקנו, פשוט קצב נורמלי של שיחה ישראלית. תוך 3 דקות, אחד הצרפתים הרים מבט, הסתכל בנו, ואז חזר לקרוא את העיתון בלי מילה. השני נראה כאילו הוא רוצה לקום. שלישית התאנחה.

בהתחלה כעסתי. חשבתי שזה גסות צרפתית, מה הם לא רוצים אותנו פה? אבל כעבור הטיול, גרתי כמה ימים אצל מארחת צרפתייה והיא הסבירה לי. "אתם דיברתם בקול שאני שמעתי מהשולחן שלי. אנחנו לא מדברים בארוחת בוקר במלון. זה זמן שקט. זה לא קשור אליכם, זו תרבות". זה היה הרגע שהבנתי משהו. אנחנו ישראלים, חיים בקול. אחרים, לא.

הגישה ההישראלית מול הסקאלה האירופית

בקצרה: אנחנו ספונטניים, ישירים, אינטימיים, רועשים. הם, בממוצע, יותר מובנים, מנומסים, מרוחקים בהתחלה, שקטים. זה לא טוב או רע, זה דיפרנציאל תרבותי, ויש לו שורשים היסטוריים והגיוניים. אנחנו עם של מהגרים, שורד, יד-עם-יד; הם עם של דורות במקום אחד, עם נימוסים שצומחו לאט.

הבעיה היא לא שאנחנו לא נחמדים. הישראלי הוא מהמיומנים בעולם, נעזרים בו ברחוב במהירות, הוא יוצא מגדרו לעזור, הוא משפחתי. הבעיה היא שהוא לא מבחין בקודים הקטנים של המקומיים שהוא נמצא בהם. וכשלא מבחינים, נראים גסים. וכשנראים גסים, מקבלים יחס פחות טוב. ויחס פחות טוב יוצר תחושה ש"הם לא אוהבים אותנו". זו תיאוריה של עצמית.

צרפת, הקוד של "בונז׳ור"

כל ישראלי שהיה בצרפת מכיר את התופעה. נכנסים לחנות, לבית קפה, למלון. אומרים "Excuse me" (באנגלית). הצרפתי בקושי עונה. כעסים. "צרפתי גס". אבל הצרפתים יסבירו לכם: "אם אדם נכנס לחנות שלי בלי לומר 'בונז׳ור', הוא אומר לי שאני לא קיים. הוא רוצה שירות. אבל הוא לא רוצה לכבד אותי כבן אדם".

הקסם של "בונז׳ור" (אחרי השעה 17:00, "בונסואר") הוא לא במילה. הוא בכך שאתם הכרתם באדם השני כקיים. אחר זה, אתם יכולים להמשיך באנגלית. הצרפתי יפיל לכם פנים אחרות. הוא יענה ברורות יותר. הוא יחייך. ההבדל המוחלט בין יום של 5 ארוחות מאוכזבות לבין יום של 5 ארוחות נהדרות, הוא לעתים המילה "בונז׳ור" ההיא.

יותר עמוק, בצרפת, יש קוד של "Vouvoyer" (פנייה ב"Vous" המנומס) מול "Tutoyer" (פנייה ב"tu" האינטימי). זרים תמיד "Vous". חברים, "Tu". אם תפנו במלצרית ב"tu", היא תרגיש שאתם מתנשאים. בקושי תבחין, אבל היחס שלה אליכם ייפול. תזכרו: "Vous, s'il vous plaît".

איטליה, הקצב והעקרון של "ארוחה"

איטליה היא הפך מצרפת. האיטלקים גם רועשים, גם חמים, גם משפחתיים. ישראלי בדרך כלל יסתדר טוב באיטליה, האנרגיה דומה. אבל יש דבר אחד שלפעמים מרגיז: השעות.

איטלקים אוכלים ב-13:00 ארוחת צהריים, ב-20:00 ארוחת ערב. אם נכנסים למסעדה ב-15:00, סגורים. אם נכנסים ב-18:00, אולי פתוחים, אבל המטבח עוד לא עובד. ישראלי שמגיע לרומא ב-15:00 ושואל "איפה מסעדה?" יתאכזב. הקצב של איטליה לא הקצב של ישראל. תכננו בהתאם. ב-15:00, gelato או tartine בקפה. ב-19:30, תתחילו להחפש מסעדה ל-20:30.

דבר נוסף: האיטלקים אוהבים את הלחם שלהם. אבל בארוחה, הלחם הוא לא חלק מהארוחה. אל תאכלו אותו עם הפסטה, זה כמו לאכול תפו"א עם אורז. הלחם הוא לפני (anti-pasto) או אחרי (לנגוב את הצלחת). ולעולם לא לבקש פרמזן על דגים, זו עבירה. הם יחייכו, אבל בפנים יבכו.

גרמניה, דייקנות קודש

הגרמני הוא דייקני. אם פגישה ל-14:00, היא לא ל-14:05. ישראלי שמגיע לפגישה ב-14:05 בארץ הוא נורמלי; בגרמניה הוא לא רציני. הרכבת הגרמנית, אם היא מאחרת ב-3 דקות, הם מתנצלים בקול. אם היא בזמן, שום מילה.

אבל יש משהו עמוק מתחת לדייקנות, הגרמני הוא רגיש מאוד לאחריות. הוא לא רוצה להפריע. אם תיכנסו לבית קפה ב-Mitte ותשבו בשולחן של מישהו אחר (שכן הכל פנוי), תקבלו מבטים. הגרמני שייך לעצמו ולמרחב שלו. אל תהיו אינטימיים מהר מדי. תנו לו זמן.

הברלין של 2026 הוא עיר שבה ישראלי הוא נורמלי לחלוטין. אם דיברתם עברית ברכבת, נורמלי. אם הלכתם עם תיק ישראלי, נורמלי. אבל אם תתחילו דיון פוליטי בקול גבוה, שם יש בעיה. הגרמני בברלין לא רוצה להרגיש שאתה מנסה למשוך אותו לפוליטיקה. הוא ירצה שתכבדו את השקט. את הריחוק. את האפשרות שלו פשוט לאכול את הברטוורסט שלו בשלום.

הולנד, ישירות עד לכאב

הולנדים הם הכי "ישראלים" באירופה, והם הכי שונים. הם ישירים מטורף. אם הם חושבים שאתה טעית, הם יגידו לך. אם הם חושבים שאתה מכוער, לפעמים גם זה (פחות, אבל לא בלתי-נשמע). הישראלי שמגיע לאמסטרדם לוקח את זה אישית. ההולנדי לא מבין מה הבעיה, "אמרתי לך את האמת. זה לא קומפלימנט?".

תקבלו את הישירות. אם הולנדי אומר "המעיל שלך מתאים פחות לחורף", הוא לא מנסה להעליב. הוא מציע מידע. תגידו "תודה" ותתקדמו. הוא חושב שזו תקשורת. בעיניו, תקשורת ישירה היא כבוד. הוא לא רוצה לבזבז את זמנך.

ועוד דבר חשוב: ההולנדי הוא הכי ביקנגי באירופה. אם תהלכו על שביל אופניים, הוא יצרח. לא משנה אם אתם תיירים. לא משנה אם זה התקלת לעיר. שביל אופניים הוא לאופניים. נקודה. תזכרו: שביל בצבע אדום-חום = אופניים. מדרכה = רגליים.

יוון, הקצב הקרוב הכי לישראל

יוון היא הכי קלה לישראלי. הקצב, החום, הצעקות, הים-תיכון. אם הולכים לסוברלקיה לרחוב באתונה, מקבלים מקום, מזמינים, אוכלים, צוחקים, כל זה מרגיש כמו בית. אנחנו והיוונים הם בני-משפחה תרבותית.

אבל יש דבר אחד, אם אתם מאזכרים את "מקדוניה" (השכנה הצפונית), היזהרו. ה"מקדוניה" בשבילם היא צפון יוון, לא המדינה הזרה. ניסיון של תייר לדבר על "מקדוניה" עלול להוביל לוויכוח לאומי שלא ציפיתם לו. תאמרו "צפון מקדוניה", לא "מקדוניה" סתם.

פראג, וינה, בודפשט, שמרנות מאוזנת

מרכז אירופה, צ׳כיה, אוסטריה, הונגריה, הוא שמרני יחסית. לא קשוח, אבל לא נינוח כמו ספרד או יוון. תזכרו את הקוד: שקט, מנומס, סבלני. שלום עם חיוך, ראשית, אז מתחילים שיחה. במסעדה, לא צועקים את ההזמנה. מרימים יד או מסתכלים. הם יבואו.

הבית-קפה הוויינאי הוא מוסד שאי-אפשר להמשיג בקצב הישראלי. אדם אחד יושב 3 שעות עם קפה מלנז׳ אחד וקורא ספר. הוא לא ממהר. אם תיכנסו לטרסה ותבקשו "מה זה הכי מהר?", הם יחייכו ויביאו לכם משהו, אבל בפנים יחשבו שאתה מאחר. תרוויחו מ-הקצב. תזמינו, תשבו, תקראו את העיתון. תלמדו ממנו לחיות לאט.

דברים שעבודים בכל אירופה

יש כמה כללים שטובים בכל אירופה. תאמרו "בוקר טוב" / "ערב טוב" כשנכנסים לחנות, גם אם רק לראות. תאמרו "תודה" בכל פעם שעוזרים לכם, גם אם מינימלי. אל תצלמו אנשים בלי רשות, בעיקר ילדים. אל תכנסו לכנסיה בכפכפים או כתפיים חשופות. אל תדברו בטלפון בקול ברכבת או באוטובוס. אל תאכלו ברחוב בעודכם הולכים, תשבו, תאכלו, תקומו.

דבר אחרון על אכילה: באירופה, ארוחה היא ריטואל חברתי. לא תזמינו "מהר", לא תאכלו "תוך כדי הליכה", לא תקבלו דאוגי-בג מבושר אם לא גמרתם. תקדישו שעה לארוחת צהריים. תקדישו שעתיים לארוחת ערב. תהיו נוכחים. תדברו עם המי שאיתכם. תאכלו לאט. תהיו בני אדם. וזה כל הקסם של אירופה.

הכלל הגדול

אם יש כלל אחד גדול לכל הטיולים שלכם באירופה, הוא זה: תקטינו את הקצב. תקטינו את הקול. תעלו את הסבלנות. תהיו נוכחים. אל תצפו שכולם יבינו את התרבות שלכם, תנסו להבין את התרבות שלהם. תאמרו "בונז׳ור" בפריז. תזמינו ארוחה של 3 שעות באיטליה. תהיו דייקנים בברלין. אל תהלכו על שביל אופניים באמסטרדם. תאכלו לאט, תדברו לאט, תחיו לאט.

הישראלי שעושה את זה, הוא הישראלי שמקבל בחזרה את אירופה במלואה. הוא לא רק עובר את הגבול, הוא נכנס. וזה, בסוף הכל, הוא הסיבה לטוס מלכתחילה.

מקורות

  • 1. Cross-Cultural Travel Research Hofstede Insights 2024
  • 2. ראיונות עם 40 ישראלים שעברו לאירופה 2024-2025
דל

דנה לוי

Travel Editor

עורכת תיירות בכירה עם 15 שנות עיתונאות נסיעות. כתבה ל-Mako, גלובס וכלכליסט על יעדים אירופיים, אסטרטגיית טיולים ותרבות מקומית. חיה בברלין שלוש שנים וכיסתה את שוק התיירות האירופי מקרוב. מוסמכת במדיניות תיירות מאוניברסיטת תל אביב ודוברת אנגלית, גרמנית וצרפתית.

  • 15+ שנות עיתונאות נסיעות
  • כתבה ל-Mako, גלובס וכלכליסט
  • חיה בברלין במשך 3 שנים
עוד על דנה

בעיתונות

ראו גם בעיתונות

כתבות שנבחרו בקפידה מעיתונות ישראלית, עם המשך קריאה למקור.

נימוסי אירופה לישראלי, מאמר אישי על איך לא להעליב | VisaExpress