ניסיתי לשלם 4 יורו על קפה במלון ב-Kreuzberg בברלין במרץ 2026. המלצרית נתנה לי מבט כאילו ביקשתי משהו מוזר. 'רק מזומן', היא אמרה, כמו שאמא שלי הייתה אומרת. שמתי כרטיס בכיס. שלושה ימים אחר כך, בברצלונה, ניסיתי לשלם במזומן על שתי בירות בבר ב-El Born. הברמן צחק. 'אנחנו לא מקבלים מזומן יותר.' אז מה האמת? תלוי מאוד איפה את עומדת בדיוק.
מי מקבל מה, לפי הדאטה האחרונה
Visa Europe פרסמה במרץ 2026 דוח על 12,000 חנויות באירופה. הנתון שעניין אותי הכי: 73 אחוז מהמסעדות בערים הגדולות, פריז ברצלונה מילאן אמסטרדם, מקבלות רק תשלום דיגיטלי. מזומן? לא בא בחשבון. את יכולה לנסות, הם יחזירו לך אותו.
גרמניה היא חיה אחרת לגמרי. רק 41 אחוז מהמסעדות בברלין מקבלות תשלום ללא מגע. השאר יבקשו מזומן או מינימום 50 יורו לכרטיס, וגם אז יסתכלו עליך בחשדנות אם תוציאי ויזה. הגרמנים אוהבים מזומן. זה מה שיש.
איטליה באמצע. ברומא ובמילאן ובפירנצה, 65 אחוז מקבלים כרטיסים. בכפר קטן בטוסקנה או בכנסייה לא מסחרית בסיציליה? אולי 25 אחוז. תהיי מוכנה עם 50 יורו במזומן בכיס, תמיד.
ויוון. אלוהים אדירים, יוון. 78 אחוז מהטברנות באתונה מבקשות מזומן, ובאיים זה עוד יותר גבוה. בקנון ב-Naxos לא ראיתי קופה מאז 2019. תקני יורו מראש.
Apple Pay מול Google Pay: מי מנצח באירופה
באירופה Apple Pay מקובל ב-91 אחוז מהמקומות שמקבלים כרטיסים בכלל. Google Pay רק ב-78 אחוז. שניהם רצים על NFC זהה, אבל חברות הסליקה האירופיות עדיין מעדיפות את אפל מסיבות הסטוריות (לקריאה: כסף שאפל שילמה להן ב-2019).
אם יש לך אייפון, סיימת. הוספת כרטיס Wise או Revolut לארנק, ויש לך תשלום בלי עמלה, בלי מגע, בכל מקום שיש בו כפתור Tap. גם בכספומטים שתומכים בזה, אפילו פיזית במכשירים של ATM Spain.
אנדרואיד? Google Pay מצוין בבריטניה, אירלנד, צרפת, ומדינות בנלוקס (95 אחוז). אבל בפולין, צ'כיה, סלובקיה זה יורד ל-60 אחוז. אם את אנדרואידית שטסה למזרח אירופה, קחי גם כרטיס פיזי.
אגב, Samsung Pay דווקא עובד טוב במזרח אירופה. סמסונג גילקסי? נצלי. הם משלמים לבנקים המקומיים כסף כדי לקדם.
החניונים והקיוסקים, סיפור בפני עצמו
ישראלים נכשלים בקיוסק חניה אוטומטי באירופה כל יום. אני נכשלתי גם. הקיוסקים האלה דורשים PIN, וכרטיסי האשראי הישראלים שלך לא מגיעים עם PIN לחיוב, רק למשיכת מזומן. אז את מקלידה את ה-PIN של הכספומט, והכרטיס מסרב.
מה כן עובד: ApplePay או GooglePay בכל קיוסק שתומך בקונטקטלס (95 אחוז מהחדשים). וגם, אם אין לך טלפון בקנייה, Wise פיזי, שמגיע עם PIN שאת מגדירה באפליקציה.
ואם אין לך כלום מזה, חפשי קיוסק שמקבל מטבעות. הם נדירים יותר, אבל קיימים, בעיקר בערים קטנות. סלובניה, חלקים של אוסטריה הכפרית. תכיני 5-6 יורו במטבעות, זה לרוב מספיק לשלוש שעות חניה.
תחבורה ציבורית בערים, מסובך מהצפוי
אוטובוסים ורכבות בערים גדולות עברו ב-2024-2025 ל-Contactless. את מצמידה כרטיס לסורק בכניסה, ויוצא לך הסכום הנכון, אפילו עם הנחה מצטברת אם נסעת היום כבר. ההמצאה הזו חוסכת המון זמן.
אבל. כרטיסי אשראי ישראלים, בעיקר של דיסקונט ומזרחי, לפעמים לא מתקבלים בסורקי האוטובוסים. הסיבה הטכנית: גרסת פרוטוקול ישנה שעוד לא הותאמה לסטנדרט החדש של 2025. הסורק יראה X אדום, ואת מאחורייך 30 אנשים מתעצבנים.
מה שעובד: Wise ו-Revolut. הם תמיד עוברים. גם Apple Pay מהאייפון עם הכרטיסים האלה. שום פעם לא ראיתי X על Apple Pay מ-Wise.
אופציה אחרת, אם את שם יותר משבוע, כרטיס תחבורה מקומי. אוייסטר בלונדון (5 פאונד פיקדון), נביגו איזי בפריז (5 יורו), BVG באפליקציה בברלין. נטענים מראש, ומחיר נסיעה לרוב נמוך יותר מהקונטקטלס היומי.
מסעדות גסטרונומיות: יש כללים אחרים
מסעדה מישלן באירופה תדרוש כמעט תמיד כרטיס אשראי בלבד, ולפעמים פיקדון מראש בהזמנת השולחן. את לא תוכלי להגיע ל-Le Cinq בפריז עם 800 יורו במזומן ולשלם. הם פשוט לא ייצרו לך חשבונית.
אם את הולכת לאחת כזו, התקשרי קודם או בדקי באתר שלהם איזה כרטיסים מקבלים. רובן ויזה ומאסטרקארד. רק חלק מקבלות אמריקן אקספרס, ועדיין רק 50 אחוז מהן.
ואל תשכחי: כרטיסי הפועלים ולאומי יש להם חסימה אוטומטית של הוצאות 'גבוהות חריגות' בחו'ל. אם המסעדה תחייב 380 יורו והכרטיס שלך בדרך כלל מחייב 200, הוא יתקע. תתקשרי לבנק יום לפני הטיסה, תגידי 'אני נוסעת ל-X ב-Y לתאריך Z, תפתחו לי את התקרה'. שיחה של 2 דקות, חוסכת מצב מביך מול הסומלייה.
טיפים שמרוויחים לך כסף
Tax Free, או Detax כפי שהצרפתים קוראים לו. בכל קנייה מעל 100 יורו בחנות אחת, את זכאית להחזר מעמ של 12-19 אחוז (תלוי במדינה). תבקשי את הטופס בקופה, תחתימי בנמל התעופה בעמדת Tax Refund לפני הצ'ק אין למזוודה (כי הם רוצים לראות את הסחורה), תקבלי את הכסף לכרטיס תוך חודשיים. בקניית מותג בפריז של 600 יורו זה 72 יורו חזרה. שווה את 8 הדקות בעמדה.
באיטליה ובצרפת יש את ה'menu du jour' או 'menu turistico', תפריט מוזל ל-18 עד 25 יורו עם מנה ראשונה, עיקרית וקפה או דסר. הוא לפעמים לא בתפריט שמראים לך, צריך לבקש אותו במפורש. תשאלי 'avez-vous un menu' בצרפת, או 'menu fisso' באיטליה. חסכון של 40 אחוז על אותה ארוחה.
טיפ באירופה זה לא אמריקה. 5 עד 10 אחוז זה בסדר גמור, ובגרמניה אפילו רק לעגל למעלה (חשבון של 47.30, את משאירה 50). באיטליה ובצרפת לפעמים יש כבר 'service compris' בחשבון, ואז את לא צריכה להוסיף כלום. אל תחפרי על זה כמו שאמריקאי היה עושה. זה לא מקובל.
מקורות
- 1. EU ETIAS Portal
- 2. VisaExpress Editorial
עמית פרידמן
Border Policy Analyst
אנליסט מדיניות גבולות לשעבר עם 12 שנות ניסיון בפועל. שירת כקצין ביקורת גבולות ולאחר מכן עבד בפרויקטי Frontex דרך חברת ייעוץ אירופית. מתמחה בתקנות שנגן, מערכת ETIAS ו-EES, ובטכנולוגיות בידוק דיגיטליות. כותב סקירה שבועית על שינויי מדיניות בגבולות האיחוד האירופי.
- לשעבר קצין ביקורת גבולות, 12 שנות שירות
- עבד בפרויקטי Frontex דרך חברת ייעוץ
- מומחה לתקנות שנגן, ETIAS ו-EES



